Onze leerlingen worden eigenaar van hun leerproces.
Leren zichtbaar maken
‘Leren Zichtbaar Maken’ gaat over leerlingen die weten wat ze aan het leren zijn, waar ze naar toe gaan en wat hun volgende stap is. Daarmee worden leerlingen eigenaar van hun leerproces. Leerlingen leren daardoor dat ze niet voor de meester of juf aan het werk moeten zijn maar voor zichzelf en dat wat ze willen bereiken. En dat werkt beter! Daarom passen we dit toe in onze lessen.
Leren Zichtbaar Maken is het gedachtengoed van John Hattie, onderwijswetenschapper aan de universiteit van Melbourne. Hattie doet al jarenlang onderzoek naar wat nu precies goed werkt in het onderwijs. Het resultaat hiervan is Leren Zichtbaar Maken (Visible learning).
Leren Zichtbaar Maken gaat onder meer over:
- stilstaan bij lesdoelen en hoe je die kunt bereiken;
- het evalueren van je leerproces;
- het geven en ontvangen van feedback;
- het sturen op de gewenste leerhouding;
- jezelf leren inschalen.
Meer weten?
Lees: Leren zichtbaar maken, John Hattie, uitgever Bazalt